Forside Aktuelt Nytt fagsystem og tilsynsarbeid i Våler kommune - private avløpsanlegg

Avdeling for Vann og avløp gjennomfører tilsyn av avløpsanlegg med et nytt digitalt verktøy

Oppdatert: 20.06.21

Skjermbilde 2021 06 20 175635 2

Nytt fagsystem for private avløpsanlegg

Tilsynsarbeid for 2021 er i gang, og mange av dere har fått brev fra Våler kommune. I år gjennomfører vi tilsyn ved å benytte vårt nye fagsystem "Private anlegg" som er integrert i arkivet i Våler kommune. Det betyr at kommunikasjonen mellom tilsynspersonell, saksbehandlere og innbyggere blir mer effektiv pga. raskere kommunikasjonsflyt fra feltet til arkivet.

Avdeling for Vann og avløp satser på digitalisering slik at de kan tilby bedre hjelp og orientering til innbyggere i Våler kommune.

MER INFORMASJON OM PRIVATE AVLØPSANLEGG FINNER DERE HER

Vi gjennomfører tilsyn både i Kap. 12 (minirenseanlegg) og 13 (større avløpsanlegg f.eks. eid av andelslag) i Forurensningsloven. Skal du oppgradere eget avløpsanlegg eller koble deg til kommunalt avløpsnett?

DU KAN SØKE OM TILSKUDD. LES HER.

Det er veldig viktig at avløpsanleggene fungerer bra og oppfyller rensekravene i Forurensningsloven. Takket være effektive miljøtiltak, er vannkvaliteten i deler av Vannområde Morsa i Viken fylke på bedringens vei. Det er likevel et stykke igjen før miljømålene for mange av vannforekomstene i området er nådd.

VANNOMRÅDE MORSA: PÅ BEDRINGENS VEI. LES MER HER.
HVA BØR DU VITE OM AVLØPSANLEGGET DITT?

Emilio Alvarenga Avdelingsleder for Vann og avløp
Emilio.Alvarenga@valer.kommune.no