Forside Aktuelt Fredagshilsen fra Ordfører

Endelig Fredan!

Oppdatert: 29.01.21

Enda en hektisk arbeidsuke fra hjemmekontoret med mange digitale møter er over. Det meste går i Corona-spørsmål, naturlig nok, - tidlig og seint!

Smittesituasjonen

De siste 2 ukene har vi hatt en bekymringsfull stigende smittekurve, på lik linje med Nordre Follo, men flere enn f.eks. Oslo og Moss. I tillegg til at vi har fått flere smittede, har vi begynt å få smittede med ukjent smittekilde, samt at smitten sprer seg mye raskere i klynger enn tidligere. På grunn av at de smittede kan ha hatt kontakt eller hatt forbindelse til Nordre Follo, er vi selvfølgelig redd for at vi skal få den muterte UK-viruset til oss. Vi har sendt flere tester for videre analyse.

Flinke Vålersokninger

Det er godt å se at vålersokningene er flinke til å følge de råd, påbud og anbefalinger som blir gitt. Det er jeg så glad for, og det gjør det lettere for oss å komme oss igjennom dette. Flere og flere tester seg – nye rekorder i antall nesten hver dag. Det er fortsatt viktig at man ikke venter med å teste seg ved den minste mistanke. Det er utrolig dumt og leit å smitte andre uten man er klar over det. Koronateamet gjør en kjempejobb for oss.

Hvilke tiltak vil gjelde i Våler videre?

Jeg vet at de fleste begynner å bli slitne og lei. Usikkerheten råder. Vi lurer alle på hva som skjer videre i tiden fremover. I løpet av helgen vi vi få vite om regjeringen gjør noen grep i forbindelse med de 25 kommunene som har ekstra strenge forskrifter etter utbruddet i Nordre Follo. Det jeg vet er at Helsedirektoratet og FHI skal sende over sine anbefalinger til regjeringen. Så skal vi i løpet av lørdag (håper jeg) få noen flere svar på hvilke tiltak som skal gjelde i Våler videre. Så følg med på nettsidene våre i løpet av helgen!

Status vaksine hos oss

Denne uka har vi begynt å vaksinere hjemmeboende og det fortsetter vi med i neste uke. En positiv overraskelse er at vi har fått flere doser i uke 5 enn det vi har hatt tilgang på i uke 3 og 4. Det er perfekt! Det er viktig at dere nå tar telefonen når kommunen ringer. Vi er ferdig med å vaksinere alle over 85 (fått første dose) og de som bor på sykehjemmet er ferdig med dose 2. Flere helse-personell er også vaksinert. De som er fra 80 - 84 år er de neste som nå kan vente seg en telefon. Til uken åpner vaksinestasjonen i brakkene ved Vålerhallen. Vi under 80, får smøre oss med tålmodighet en stund til.

Fredagshilsen

Bruk vår flotte natur

Og en ting. Husk at selv om mye er stengt nå, er vår flotte natur fortsatt åpen. Det er godt for både for den fysiske og psykiske helsen vår å komme seg ut og få litt frisk luft hver dag. Forskning viser at det skal ikke mer enn ti minutter til ute i naturen før kroppen har en positiv effekt av det. Gå deg en tur, og nyt! Du vil kjenne det hjelper!

Jeg ønsker dere alle er riktig god og solrik helg alle sammen!

Reidar -Ordfører

Kommuneskjold Lite