Forside Helse og velferd Sykehjem og hjemmebaserte tjenester Velferdsteknologi

Velferdsteknologi

Velferdsteknologi

Helse- og omsorgssektoren står foran store utfordringer, særlig med tanke på den voksende eldrebefolkningen. I 2060 vil én av fem nordmenn være over 70 år. For å møte dette behovet, må vi ta i bruk smarte løsninger – og velferdsteknologi er et viktig hjelpemiddel.

Teknologi skal ikke erstatte den gode omsorgen, men være et supplement som gir økt trygghet, bedre helse og mulighet for å bo hjemme lenger.

I vår kommune er velferdsteknologi en integrert del av tjenestene innen helse og omsorg – til nytte for både brukere, pårørende og ansatte.

Vi har allerede flere typer teknologi i bruk i pleie og omsorg, som bidrar til tryggere og mer fleksible tjenester.


Digital hjemmeoppfølging

Digital hjemmeoppfølging kan foregå på flere måter:​

  • Video – og telefonkonsultasjon​
  • Meldingsdialog​
  • Skjemabasert oppfølging
  • Nettbasert behandlingsprogram
  • Digital pasientopplæring
  • Overføring og oppfølging av avtalte medisinske målinger
  • Veiledning i bruk av egenbehandlingsplan

Digital hjemmeoppfølging er en helsetjeneste som kan passe for både unge og eldre som har en eller flere kroniske sykdommer (for eksempel kols, hjertesvikt, diabetes, kreft) eller ernæringsproblematikk. Tjenesten skal blant annet bidra til økt helsekompetanse, mestring og selvstendighet for brukeren. Digital hjemmeoppfølging er også et tiltak for tidlig oppdagelse av tegn til forverring, bedre helse, lavere ressursbruk for tjenestene og gjøre helse- og omsorgstjenestene bedre rustet til å møte de bærekraftutfordringene de står foran.

Dette er ingen akutt-tjeneste, oppfølging skjer på dagtid i ukedager. Brukere med digital hjemmeoppfølging må ta kontakt med fastlege, legevakt, AMK når det anses som behov.

Trygghetsalarmer

Kommunen bruker både mobile og digitale trygghetsalarmer.

  • Mobile alarmer er en liten enhet som ligner på et smykke eller en klokke. Den har innebygd SIM-kort og GPS, og fungerer via mobilnettet. Alarmen har to-veis tale og kan vise hvor brukeren er ved behov. Den må lades jevnlig, som en mobiltelefon.

  • Digitale trygghetsalarmer består av en alarmboks i boligen og en trådløs alarmknapp som kan bæres rundt halsen eller som klokke. Boksen har to-veis tale og kommuniserer via mobilnettet med et innebygd SIM-kort. Den må være koblet til strøm, men har reservebatteri ved strømbrudd.

Sensorteknologi

Det kan knyttes sensorer slik som døralarm, sengealarm og fallalarm til den digitale alarmen.

Responssenter

Responssenteret Helsevakten er et samarbeid med flere andre kommuner, og er lokalisert i Fredrikstad. På Helsevakten mottar og behandler erfarne sykepleiere alle signaler fra trygghetsalarmene i kommunen, døgnet rundt.

Les mer i lenken under:

HELSEVAKTEN (NY FANE)

E-lås

Kommunen tilbyr e-lås som gjør det enklere og tryggere for hjemmetjenesten å komme inn i pasientens bolig. E-låsen er en adapter som monteres på utsiden av døren og bruker pasientens eksisterende låssylinder – vanlige nøkler fungerer fortsatt som før.

Hjemmetjenesten benytter personlige elektroniske nøkler som aktiveres ved vaktstart. All bruk av e-låsen blir loggført, noe som gir ekstra trygghet og oversikt.


Medisineringsstøtte

Kommunen tilbyr medisindispensere som automatisk deler ut multidoseposer med medisiner. Dette er særlig nyttig for brukere som kun får hjelp til medisinutdeling, eller som trenger medisiner til faste tider.

I hjemmetjenesten kan det oppstå uforutsette hendelser som gjør det vanskelig å komme til nøyaktige tidspunkter hver dag. Med en medisindispenser sikrer vi at brukeren får riktig medisin til rett tid – hver dag.

Hjemmetjenesten kan fortsatt komme på besøk ved behov, og løsningen tilpasses den enkeltes situasjon.


Lokaliseringsteknologi/GPS

Alle mobile trygghetsalarmer har GPS-sporing som kan aktiveres etter avtale med brukeren eller ved vedtak. Dette gir ekstra trygghet for brukere som kan ha utfordringer med å finne veien hjem – for eksempel ved tidlig kognitiv svikt.

Pasientvarslingsanlegg

Sykehjemmet har et oppdatert pasientvarslingssystem med mange muligheter for både aktiv og passiv varsling. Hver pasient blir kartlagt individuelt, og varslinger tilpasses etter behov.

Eksempler på varslinger:

  • Oppreist i seng
  • Ut av seng
  • Fall
  • Ut av rom
  • Høy lyd

Vi har også mulighet for digitale tilsyn på hvert rom. Dette gjør det mulig å følge med uten å gå inn og forstyrre pasienten, spesielt om natten. Det vurderes alltid om digitalt tilsyn er tilstrekkelig, eller om fysisk tilsyn må gjennomføres i tillegg.


Care for the elderly 6970006 640

To hender holder på en gå-stokk

Velferdsteknologi må søkes om via tjenestekontoret og tildeles på lik linje som andre helse- og omsorgstjenester, det gjøres individuelle vurderinger for hver bruker.

Velferdsteknologikoordinator har ansvar for blant annet trygghetsalarmer, medisindispensere og e-lås, har du spørsmål om kommunens velferdsteknologi kan du ta kontakt med koordinator.

TJENESTEKONTORET
TELEFON SENTRALBORD: 69 28 91 00