Forside Helse og velferd Bekymret ? Selvmord - er du bekymret for deg selv eller andre ?

Selvmord - er du bekymret for deg selv eller andre ?

Har du tanker om å ta ditt eget liv? Er du bekymret for om noen du kjenner skal ta sitt eget liv? Det finnes hjelp!

Dersom du tenker at livet ikke lenger er til å holde ut, gi noen en sjanse til å forstå hvordan du har det. Å snakke om det kan være det første skrittet på veien for å få det bedre.

Er du bekymret for noen? Våg å bry deg! Det kan være vanskelig og ubehagelig å snakke om selvmordstanker, men det er ikke farlig. Tvert imot, det å snakke om selvmordstanker kan redde liv.

RÅD OG VEILEDNING PÅ HELSENORGE.NO (NY FANE)

Kontakt fastlegen

I mange tilfeller er det fastlegen som bør kontaktes først. Fastlegen kan gi råd og informasjon om ulike hjelpetilbud og behandling i kommunen. De kan sende henvisning til psykolog eller spesialisthelsetjenesten der det er behov for dette.

TELEFON VED AKUTT FARE: 113
TELEFON MOSSEREGIONENS LEGEVAKT: 116 117

Trenger du noen å snakke med?

Det finnes flere hjelpetelefoner, chat-tjenester og støttegrupper der du kan dele tanker og følelser helt anonymt, og få støtte, råd og veiledning.

TELEFON MENTAL HELSE - DØGNÅPEN TJENESTE: 116 123
TELEFON KIRKENS SOS - DØGNÅPEN TJENESTE: 22 40 00 40

For barn og unge:

TELEFON ALARMTELEFONEN FOR BARN OG UNGE - DØGNÅPEN TJENESTE: 116 111
TELEFON KORS PÅ HALSEN - ÅPENT KL. 14-22: 800 33 321
MER INFORMASJON OG HJELP TIL BARN OG UNGE! (NY FANE)

På linken under kan du finne flere hjelpetelefoner, chat-tjenester og støttegrupper som kan være til hjelp i en vanskelig situasjon!

HER KAN DU FINNE MER HJELP, STØTTE OG INFORMASJON (NY FANE)