Forside Aktuelt Vellykket informasjonsmøte i Vålerhallen

Vellykket informasjonsmøte i Vålerhallen

Oppdatert: 28.11.23

Både ordfører og barna gleder seg til nye skoler og idrettsanlegg

Etter det første offisielle spadestikket, ble det onsdag kveld avholdt informasjonsmøte i Vålerhallen om det største byggeprosjektet i kommunens historie. Om to år står to nærmest nye skoler med plass til ca 700 elever, folkebibliotek, 25m svømmehall, ny volleyballhall og renovert idrettshall klar til å bli tatt i bruk. I tillegg kommer utomhusanleggene.

Både ordfører Reidar Kaabbel og en gjeng 4. klassinger gleder seg: - Jeg kan nesten ikke vente til det er ferdig. Jeg ser allerede nå fram til å være med å åpne vår noe storstue, som inneholder så mye for barn og unge – og oss eldre, og som kommer mange generasjoner framover til gode.

Vålerhallen 2023 11 22 info møte Reidar Kaabbel og kommende elever foto E Un

Ordføreren koste seg ekstra sammen med mange unge skoleelever som hadde møtt fram på informasjonsmøtet. – Jeg synes møtet var både opplysende og nyttig. Det var gøy å oppleve de fremmøttes glede over prosjektet. De flotte tegninger som ble vist fra BAS arkitekter viser på alle møtene prosjektet store omfang og dimensjon.

Vålerhallen 2023 11 22 info møte kommunediretør og byggherre eier Ivar Nævra orienterer foto E Un

Legger vekt på god informasjon

Kommunedirektør og byggherre Ivar Nævra innledet, både om historien (de første planene lagt i 2018, og hastverk ble det for alvor etter brannen i u-skolen april 2021) og om prosessen framover.

Prosjektleder Dag Normann Kristiansen i AL Høyer AS snakket om byggeprosessen de kommende to årene, ikke minst la han vekt på sikkerheten for elever og ansatte som skal ferdes i området.

Begge la vekt på at det skal informeres godt, og at spørsmål skal besvares på en god måte underveis.

Vålerhallen 2023 11 22 info møte mange likte tegningene de så på nye skole og idrettsanleggsbygg foto E Un

Beundrende blikk

Arkitekt Tone Krange Thorsen hadde med tegninger på hvordan det hele blir seende ut til slutt. Noen ble vist fra scenen, andre hengt opp langs veggene i Vålerhallen. Det var mange beundrende blikk, ikke minst fra elevene som nå skjønner de kommer til å få gå nettopp på denne skolen.