Forside Aktuelt Kommunen redder rådyrkalver

Kommunen redder rådyrkalver

Oppdatert: 07.06.23

Drone med termisk kamera har vist seg å være et effektivt hjelpemiddel til å finne rådyrkalver i enga.

Kommunen redder rådyrkalver

Små, trykkende rådyrkalver er veldig utsatt når slåmaskin kommer på 1.slåtten. Det er flere kommuner, jeger og fisker foreninger, mm som har tatt på seg et ansvar for dette. Det har på mange måter blitt en stor dugnad hvor UAS Norge prøver å holde tellingen på antall bergede rådyrkje. I fjor ble 499 kje reddet. Målet i år er 1000. Våler kommune er også med fra i år. Det er kjøpt inn en meget bra drone til formålet. Slåtten er i gang og kommunens drone har i vært i lufta på flere oppdrag allerede. Pilot er Per Olav Roos. Ta kontakt med kommunens landbrukskontor dersom du har eng som skal slås.

Dronefoto av geit

Dronefoto-Våler kommune: Denne geita har ikke kalvet enda 7.6.2023.