Med høstferien rett rundt hjørnet, er det tydelig at hverdagen har funnet rytmen i nye omgivelser
Oppdatert: 18.09.25Kirkebygden barneskole har fått betydelige oppgraderinger som gir nye pedagogiske muligheter og bedre fasiliteter for både elever, lærere og nærmiljøet. Disse forbedringene legger til rette for en mer helhetlig og variert skolehverdag.
Intervju med rektor Jorunn H. Hansen ved Kirkebygden barneskole
Hun deler noen tanker om skolens nye lokaler, fasiliteter og uteområde. Etter en lengre periode preget av ombygging og midlertidige løsninger, har både elever og ansatte nå fått tid og ro til å bo seg inn i de nye omgivelsene. Med høstferien like rundt hjørnet, er det tydelig at hverdagen har funnet sin rytme – og at både læring og trivsel blomstrer. Elevene uttrykker stor begeistring for de nye mulighetene, og flere beskriver det som en betydelig forbedring sammenlignet med tidligere år – særlig med tanke på hvordan skolemiljøet var under byggeperioden

Bildet viser skolens muligheter for å så og la planter spire og gro.
Fellesområde for 1. klasse og SFO
1.trinn og SFO deler nå arealer, noe som gir store pedagogiske fordeler. Dette legger til rette for en helhetlig skoledag for seksåringene, med mer lek og mindre behov for dobbelt opp av utstyr. De samme lekene kan brukes både på morgenen, i skoletiden og på ettermiddagen. Sambruket gir også bedre muligheter for stasjonsundervisning og bidrar til økt stabilitet og ro i løpet av dagen.
Ny gymsal og samlingsplass
Den nye volleyballhallen fungerer nå som skolens gymsal – og ikke minst som et etterlengtet sted hvor vi kan samle hele skolen til fellessamlinger. Tidligere har vi måttet være ute hvis alle sammen skulle ha vært samlet, men nå har vi et flott innendørs alternativ. Vi samles minst én gang i måneden, og ulike klasser har ansvar for innholdet. Dette styrker fellesskapsfølelsen, gir rom for å jobbe med skolens verdier og trinnene kan opptre for hverandre.

På bildet ser du elever i en fin rekke på vei inn til klasserommet.

Bildet viser to elever som er i skolens gymsal.
Praktiske rom gir nye muligheter
Skolen har nå fått egne rom for mat & helse, musikk, sløyd, tekstil og et multirom. Tidligere delte de disse med ungdomsskolen, men nå har barneskolen egne rom. Dette gir flere elever og klasser mulighet til å bruke rommene oftere og mer fleksibelt. Tilgjengeligheten gjør det enklere å tilby variert og praktisk undervisning – også innendørs – i tråd med retningslinjene for praktisk læring.
For elever med behov for særskilt tilrettelegging er dette også et stort løft. De praktiske rommene gir bedre rammer for tilpasset undervisning og aktivitet.
Nye klasserom med fleksibel innredning
De nye klasserommene er innredet med variert møblering og tanken er at møbleringen skal gi godt spillerom for tre ulike arbeidsformer i løpet av skoledagen:
- Formidling fra lærer
- Fordypning for elevene
- Samarbeid mellom elevene
Vi håper dette vil bidra til mer dynamisk og engasjerende undervisning. Vi er også svært fornøyde med fargevalgene – det er blitt både pent og rolig. Fine omgivelser påvirker både elever og voksne positivt og reduserer visuell støy.

Bildet er fra undervisning i førsteklasse.

Bildet viser elever som er i gang med gitar undervisning.

Elever får testet ulike ferdigheter.
Et uteområde for hele nærmiljøet
Uteområdet er også blitt et stort løft. Det er mye å leke med og mange ulike aktiviteter å velge mellom. Elevene holder seg aktive i friminuttene og kan spre seg mer enn før. Elevene uttrykker stor glede over de nye mulighetene – det er en stor forbedring fra tidligere år og særlig sammenliknet med hvordan det har vært i byggeperioden.
Vi håper også at skolegården vil bli brukt av familier på kveldstid og i helgene, og at nærmiljøet vil være med på å ta godt vare på området.
Fullt utstyrte skap
Til slutt må vi nevne hvor takknemlige vi er for alt det nye utstyret vi har fått. Alle de praktiske rommene har fått fulle skap, og både SFO og 1. trinn har fått mye nytt av leker og materiell. Det gir oss et fantastisk utgangspunkt for å skape en variert og inspirerende skolehverdag.

Bildet viser barn i full lek i nye lekeapparater.

Bildet viser at elevene har det gøy i de nye lekeapparatene.