Forside Aktuelt Høysesong for boligbranner – sjekk røykvarsleren 1. desember

Høysesong for boligbranner – sjekk røykvarsleren 1. desember

Oppdatert: 30.11.23

I Mosseregionen interkommunale brann og redning (MIB) sitt distrikt (Moss, Vestby, Råde og Våler) har det de siste fem årene vært 144 boligbranner. Vi vil minne våre innbyggere på at røykvarsleren redder liv. Ha derfor som huskeregel å sjekke røykvarslerne på Røykvarslerdagen 1. desember.

Alle boliger skal ha røykvarslere eller brannalarmanlegg og du må ha minst én varsler i hver etasje. Røykvarslere bør testes jevnlig og hver gang du har vært bortreist over lengre tid. Det er også en fordel å støvsuge den jevnlig. Det øker varslerens levetid.

- Røykvarslerdagen er en viktig påminnelse om å ta brannsikkerheten på alvor når vi nå går inn i en tid hvor det tradisjonelt oppstår mange branner. Det viktigste du kan gjøre for brannsikkerheten i hjemmet, er å sjekke at alle røykvarslerne i boligen virker som de skal. Alarmen skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom, også når døren mellom rommene er lukket, sier Nina Thom, Rådgiver i MIB.

Flere røykvarslere gir økt trygghet. Har du en bolig med mange rom eller flere etasjer bør du koble røykvarslerne sammen, slik at alle varslerne piper samtidig ved brann. Dette kan gi deg verdifull tid til å evakuere, for eksempel hvis en brann starter i kjelleren og du sover i andre etasje. Det kan være med på å redde liv.

Røykvarslere skal normalt byttes ut etter åtte til ti år. Se etter produksjonsdato på baksiden. I rom med mye støv og skitt kan detektoren bli ustabil og ha kortere levetid.

- Levende lys, peiskos, bruk av komfyr og mer bruk av elektrisk utstyr utgjør en ekstra risiko i julen, særlig i kombinasjon med inntak av alkohol. Gjør det derfor til en huskeregel å sjekke røykvarslerne og bytt batteri ved behov på Røykvarslerdagen 1. desember, sier Thom.

Røykvarslerdagen er et samarbeid mellom Brannvernforeningen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Det lokale el tilsyn, brannvesenet og Gjensidige.

røykvarslerdagen.no finner du nyttig informasjon om tiltak som bedrer brannsikkerheten.

1. desember kl. 10:30 – 11:30 Tenning av det magiske juletreet, Elvebredden Verket Moss

MIB vil være til stede under tenning av det magiske juletreet ved Elvebredden på Verket som er for elever og de eldste barna i barnehagene, her kommer også Brannbamsen Bjørnis i anledning røykvarslerens dag.

1. desember kl. 13:00 – 15:00 Stand på Rygge storsenter

Kom gjerne bort til oss for en hyggelig prat. Vi vil gjerne gi deg noen brannforebyggende tips.

4. og 5. desember – Aksjon boligbrann, Halmstad og Slalåmbakken i Moss

Forebyggende avdeling og det lokale el tilsynet vil gjerne snakke om brannsikkerhet med innbyggerne. Vi vil ha legitimasjon på oss, og brannvesenet går i tillegg uniformert.

Kontaktperson: Nina Thom, Rådgiver, 47 96 72 49.