Forside Aktuelt Eiendomsskatt - informasjon om retaksering

Eiendomsskatt - informasjon om retaksering

Oppdatert: 01.07.24

Våler kommune er fra 2025 pålagt, ifølge eiendomsskatteloven, å få nye takster på alle eiendommer i kommunen.

Det innebærer du som eier bolig, fritidshus eller næringseiendom i kommunen vil få besøk av en person fra Eskan AS. Personen vil ha på seg gul vest med kommunens navn/logo og vil i tillegg ha med seg id-kort. Bygninger på eiendommen befares utvendig og det vil bli tatt utvendige mål for å kartlegge at areal stemmer med det som er oppført i matrikkelen.

Målet var at alle eiendommer i Våler kommune skulle være ferdig taksert innen 30. juni. Pr. 1. juli så står det igjen 152 eiendommer som skal takseres. Disse eiendommene ligger i hovedsak i Svinndal, mens et 30-tall ligger andre steder i kommunen. Disse 152 eiendommene vil få besøk av en person fra Eskan AS innen 15. juli.

Etter sommeren vil alle hjemmelshavere motta et brev med faktainformasjon om eiendommen sin og dersom det er feil/mangler her må dette meldes tilbake til kommunen. Endelig takst vil foreligge i starten av 2025.

Eiendomsskattetaksten skal gjenspeile den verdi eiendommen har ved et salg på det åpne markedet. Dersom du har spørsmål i forbindelse med takseringen eller eiendomsskatt generelt, ta kontakt med eiendomsskattekontoret.

EPOST: EIENDOMSSKATT@VALER.KOMMUNE.NO
TELEFON: 940 09 935