Forside Aktuelt Bygdedagen 12. juni 2022

Bygdedagen 12. juni 2022

Oppdatert: 21.06.22

Den tradisjonelle bygdedagen i Våler ble arrangert søndag 12. juni 2022.

Velkommen

Det var fint å kunne møtes fysisk igjen da bygdedagen måtte utsettes ett år p.g.a pandemien. Dagen startet med gudstjeneste på tunet.

Varaordfører Kai Guttulsrød ønsket velkommen og Lillian Høstaker fra oppvekst og kulturseksjon ledet arrangementet fra scenen. Til tross for ganske ustabilt vær med regn, sol, regn, sol….. var arrangementet godt besøkt av publikum.

Lag og foreninger.

Mange lag og foreninger samt enkeltpersoner hadde stands, utstilling av rally- og amcarbiler, konkurranser, leker og salg av bl. a planter, bøker, gårds/husflid og kunstprodukter. Det var servering av rømmegrøt, vafler, kaffe med mer.

Fra scenen

Fra scenen var det familieforestilling med trylling/buktaling/fortelling av Håkon Esplo og musikk fra Svinndal skolekorps. Det var innlegg om frivillig arbeid av Karen Margrethe Hansen; leder av Frivilligsentralen i Våler. Leder av Historielaget hadde museumsrunde på tunet. Det var danseoppvisning fra scenen med Wild Horse Line Dancers og Musikkorpset Ljom spilte.

Prisutdelinger

Ordfører Reidar Kaabbel foretok pristildelinger. Innsatspris innen kultur kan gis til lag og foreninger eller enkeltpersoner som har gjort en innsats innen kommunens kulturliv. Anette Christine Holtet i Wild Horse Line Dancers fikk innsatspris innen kulturlivet generelt. Innsatspris innen idrettsbragder kan gis til kandidater som har gjort en idrettsbragd på nivå norgesmester, lignende eller bedre. Kandidater som fikk pris i år var Pål Eirik Gundersen (bryting), Oliver Tollefsen (friidrett), Martin Ellegård (gokart), Eyvind Brynildsen (rally) og Robert Bratt Hveding-Gabrielsen (agility). Alle innsatspriser gis som en pengegave samt diplom.

Kulturprisen

Vansjø og Svinndal Idrettslag som organisasjon fikk selveste kulturprisen. Denne prisen henger høyt og har ikke vært tildelt hvert år. Kulturpris ble tildelt med et grafisk bilde av Ida Løkken Anstensrud samt diplom.

Bilder fra bygdedagen